Lavazza – ulubiona kawa Włochów i nie tylko

Tę markę znają wszyscy miłośnicy kawy. Lavazza od lat jest symbolem włoskiego stylu i smaku. I z powodzeniem podbija kolejne rynki, a w naszym kraju święci triumfy pretendując do miana ulubionej kawy Polaków. W czym tkwi tajemnica tego sukcesu?

Lavazza to nie tylko nazwa. To cała, budowana przez ponad wiek filozofia podejścia do kawy, a obecnie wręcz jej synonim. A wszystko zaczęło się pod koniec XIX w. W 1985 r. w Turynie Luigi Lavazza otworzył swój pierwszy sklep z kawą. Podróżując do krajów Ameryki Południowej odkrywał rozmaite rodzaje ziaren kawowca i tajniki uprawy. Tam czerpał inspirację do tworzenia własnych, unikalnych mieszanek, które, sprzedawane w jego sklepie, szybko podbiły serca i podniebienia klientów. Do dziś przetrwały odręczne zapiski założyciela kawowego imperium. Widać w nich z jaką pieczołowitością dobierał proporcje, jak eksperymentował ze smakiem, ile serca i zaangażowania wkładał w swoją pracę. Pasja, z jaką traktował kawę, to fundamentalna wartość kultywowana przez firmę także dziś.

Zdjęcie autorstwa Pezibear z Pixabay

Od sklepiku z kawą do międzynarodowego przedsiębiorstwa

Skromny sklepik w Turynie wkrótce zmienił się w rodzinne przedsiębiorstwo. Dzięki innowacyjnym jak na tamte czasy pomysłom – m.in. wprowadzeniu pergaminowych opakowań i pierwszych metalowych puszek, które pozwalały na przechowanie kawy w domu – skala działalności Lavazzy rosła. Passę przerywały wojny, ale determinacja rodziny pozwoliła za każdym razem przezwyciężać trudności, w tym przetrwać m.in. w prowadzone w czasie wojny embargo na kawę. Od połowy XX w. Lavazza rozwijała się już błyskawicznie. Rodzinne firma szybko osiągnęła skalę przemysłową, stawiając na nowe technologie, powołując do życia centrum badań nad kawą, proponując przechodniom filiżankę aromatycznej kawy serwowaną z przypominających niewielkie autobusy mobilnych barów z logo Lavazzy.

Lavazza, czyli tradycja wspierana innowacją

W 1959 r. na rynek trafia Lavazza Dek, czyli doskonale znana także dziś kawa bezkofeinowa. W latach 70. ubiegłego wieku debiutuje Qualita Rossa. To mieszanka, która jest flagową propozycją firmy po dziś dzień. W kolejnych latach pojawiają się inne, znane także obecnie mieszanki. Ich smak jest ponadczasowy.

Lavazza Oro, Rossa, Cream e Aroma

W latach 90. XX wieku Lavazza wkracza już jako międzynarodowy koncern, który poza kawą oferuje swoim klientom własne ekspresy czy filiżanki. W ich tworzeniu udział biorą najlepsi projektanci, a marka śmiało korzysta ze zdobyczy nowoczesnego designu. Kawę reklamują m.in. Luciano Pavarotti czy w późniejszych latach Andre Agassi.

Od pierwszej dekady XXI w. Lavazza rozpoczyna projekt Tierra. To organizacja non-profit, której zadaniem jest podnoszenie standardów w krajach, które zajmują się produkcją kawy. Jej misją jest również wspieranie zrównoważonego rozwoju i rolnictwa.

Obecnie Lavazza dysponuje sześcioma fabrykami. Trzy mieszczą się we Włoszech, kolejne we Francji, Indiach i Brazylii. Ziarna, które stanowią podstawę mieszanek, pochodzą z certyfikowanych plantacji na całym świecie. W zależności od wybranej mieszanki i oczekiwanego efektu smakowego, producent sięga po odpowiednie odmiany, łącząc je albo w klasycznych proporcjach, albo w nowych, zaskakujących blendach. Zdecydowanie warto spróbować i jednych i drugich.

Jeszcze nie oceniono.

Oceń wpis

Leave a Reply

Your email address will not be published.
Required fields are marked *