Tę markę znają wszyscy miłośnicy kawy – Lavazza od lat jest symbolem włoskiego stylu i smaku. I z powodzeniem podbija kolejne rynki, a w naszym kraju święci triumfy pretendując do miana ulubionej kawy Polaków. W czym tkwi tajemnica tego sukcesu?
Lavazza to nie tylko nazwa. To cała, budowana przez ponad wiek filozofia podejścia do kawy, a obecnie wręcz jej synonim. A wszystko zaczęło się pod koniec XIX w. W 1985 r. w Turynie Luigi Lavazza otworzył swój pierwszy sklep z kawą. Podróżując do krajów Ameryki Południowej odkrywał rozmaite rodzaje ziaren kawowca i tajniki uprawy, skąd czerpał inspirację do tworzenia własnych, unikalnych mieszanek. Mieszanek, które, sprzedawane w jego sklepie, szybko podbiły serca i podniebienia klientów. Do dziś przetrwały odręczne zapiski założyciela kawowego imperium, z których widać z jaką pieczołowitością dobierał proporcje, jak eksperymentował ze smakiem, ile serca i zaangażowania wkładał w swoją pracę. Pasja, z jaką traktował kawę, to fundamentalna wartość kultywowana przez firmę także dziś.
Od sklepiku z kawą do międzynarodowego przedsiębiorstwa
Skromny sklepik w Turynie wkrótce zmienił się w rodzinne przedsiębiorstwo. Dzięki innowacyjnym jak na tamte czasy pomysłom – m.in. wprowadzeniu pergaminowych opakowań i pierwszych metalowych puszek, które pozwalały na przechowanie kawy w domu – skala działalności Lavazzy rosła. Passę przerywały wojny, ale determinacja rodziny pozwoliła za każdym razem przezwyciężać trudności, w tym przetrwać m.in. w prowadzone w czasie wojny embargo na kawę. Od połowy XX wieku Lavazza rozwijała się już błyskawicznie, a rodzinna firma szybko osiągnęła skalę przemysłową, stawiając na nowe technologie, powołując do życia centrum badań nad kawą, proponując przechodniom filiżankę aromatycznej kawy serwowaną z przypominających niewielkie autobusy mobilnych barów z logo Lavazzy.
Lavazza, czyli tradycja wspierana innowacją
W 1959 r. na rynek trafia Lavazza Dek, czyli doskonale znana także dziś kawa bezkofeinowa. W latach 70. ubiegłego wieku debiutuje Qualita Rossa. To mieszanka, która jest flagową propozycją firmy po dziś dzień. W kolejnych latach pojawiają się inne, znane także obecnie mieszanki, których smak jest ponadczasowy.
W latach 90. XX wieku Lavazza wkracza już jako międzynarodowy koncern, który poza kawą oferuje swoim klientom własne ekspresy czy filiżanki. W ich tworzeniu udział biorą najlepsi projektanci, a marka śmiało korzysta ze zdobyczy nowoczesnego designu. Kawę reklamują m.in. Luciano Pavarotti czy w późniejszych latach Andre Agassi.
Od pierwszej dekady XXI wieku Lavazza rozpoczyna projekt Tierra. To organizacja non-profit, której zadaniem jest podnoszenie standardów w krajach, które zajmują się produkcją kawy. Jej misją jest również wspieranie zrównoważonego rozwoju i rolnictwa.
Obecnie Lavazza dysponuje sześcioma fabrykami – trzy mieszczą się we Włoszech, kolejne we Francji, Indiach i Brazylii. Ziarna, które stanowią podstawę mieszanek, pochodzą z certyfikowanych plantacji na całym świecie. W zależności od wybranej mieszanki i oczekiwanego efektu smakowego, producent sięga po odpowiednie odmiany, łącząc je albo w klasycznych proporcjach, albo w nowych, zaskakujących blendach. Zdecydowanie warto spróbować i jednych i drugich.